Jak wybrać najlepsze kiszonki? 3 najważniejsze zasady


Zdrowe odżywianie / niedziela, Czerwiec 10th, 2018

Dzisiaj chciałabym zwrócić Twoją uwagę na kilka rzeczy, które pozwolą wybrać najlepsze kiszonki. Bo wbrew pozorom nie jest wszystko jedno, które ogórki weźmiesz ze sklepowej półki 😉 Najpierw jednak kilka słów o tym dlaczego w ogóle warto je wżerać 😉

Kiszonki to bomby zdrowia dla naszego organizmu. Przede wszystkim są to naturalne probiotyki. Zawierają bakterie kwasu mlekowego, które oczyszczają organizm i regulują florę bakteryjną w jelitach. Kiszonki pomagają też trawić węglowodany, tłuszcze i białka oraz zwiększają perystaltykę jelit (m.in. dzięki błonnikowi w nich zawartym), a więc działają bardzo pozytywnie na nasz układ pokarmowy! A błonnik zwiększa też uczucie sytości.

Kiszonki dostarczają sporo witamin B1, B2, B3, (…) wygładzają skórę, wzmacniają włosy i paznokcie oraz zwiększają przyswajalność żelaza, chroniąc przed anemią. Są dość dobrym źródłem witaminy C, A, E, K oraz magnezu, wapnia, fosforu i potasu (źródło: www.poradnikzdrowie.pl).

Kiszonki mają niewiele kalorii – łyżka kapusty kiszonej lub jeden ogórek to ok. 10 kcal. Spokojnie więc możemy sięgać po kiszonki, gdy dbamy o naszą sylwetkę 😉

Trzeba jednak bardzo uważać, gdy kupujemy gotowe ogórki czy kapustę kiszoną. Na co? Zerknij poniżej 😉

Jak wybrać najlepsze kiszonki? 3 najważniejsze zasady

1. Kupujemy kiszone, a nie kwaszone

To czy weźmiemy ze sklepowej półki produkt kiszony czy kwaszony ma znaczenie! Oczywiście wybieramy te kiszone – dlaczego? Przeczytajcie poniżej, ładnie rozpisało to www.calkiemzdrowo.pl:

Kiszenie to proces beztlenowej fermentacji mlekowej, w wyniku której powstaje kwas mlekowy, niewielkie ilości kwasu octowego, etanolu, dwutlenku węgla, mannitolu, glicerolu, acetylocholiny oraz innych związków mających dobroczynny wpływ na nasz organizm. Kwaszenie jest to przyspieszony proces produkcji kiszonek.  Kluczową różnicą w procesie  kwaszenia jest zalanie już wcześniej przygotowanego surowca w trakcie fermentacji początkowej roztworem kwasu octowego lub jego solami. Zabezpiecza to produkt przed rozwojem niepożądanych patogenów. Jednak jest to ingerencja chemiczna, która zabija dobroczynne właściwości naturalnego procesu fermentacyjnego. Producenci w ten sposób bardzo szybko otrzymują gotowy produkt do spożycia. Niestety jest on znacznie niższej jakości.”

2. Im mniej składników na liście tym lepiej

Wystarczy jak w składzie są ogórki, woda, sól i przyprawy. Do przygotowania kiszonek nie potrzeba nic więcej, więc unikajcie dodatkowych składników!

3. Uważamy na sól

Sól w kiszonkach jest konieczna – to ona bowiem powoduje korzystne warunki dla wzrostu bakterii mlekowych. Niemniej jednak na sklepowych półkach można znaleźć bardzo różne zawartości soli w kiszonych ogórkach czy kapuście – od 0,8 g do nawet 3 g na 100 g! Naturalnie, sól spożywana w nadmiarze nie jest zdrowa – wybierajmy więc kiszonki z mniejszą ilością soli i… nie przesadzajmy z ich porcją 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *