Jak zdrowo jeść? Ważne nie tylko co, ale także jak! 6 prostych zasad


Zdrowe odżywianie, Zdrowie / niedziela, Kwiecień 22nd, 2018

Dzisiejsze czasy stwarzają łatwą możliwość nabawienia się problemów z przewodem pokarmowym – żołądkiem, trzustką, jelitami… Zdrowa dieta jest natomiast rozpatrywana głównie w kontekście odchudzania, a nie stanu zdrowia. Tymczasem, jak już chyba dobrze wiecie ?, jestem zagorzałym zwolennikiem teorii, że to od stanu jelit w znaczącej części zależy stan naszego zdrowia i samopoczucia. O jelita więc trzeba dbać! Większość postów traktuje o tym co jeść, ale dzisiaj chciałabym zwrócić Twoją uwagę na to… JAK zdrowo jeść!

1. Jedz powoli

Nie spiesz się, nie stresuj przy jedzeniu. Potraktuj zjedzenie śniadania czy obiadu jako chwilę przyjemności, na którą warto poświęcić swój cenny czas. Delektuj się jedzeniem. Jeśli jesz wolno, szybciej poczujesz uczucie sytości. Poza tym zmniejszasz prawdopodobieństwo nałykania się dużej ilości gazów, które potem, jak pewnie wiesz, zmniejszają nieco komfort życia 😉

2. Dokładnie wszystko gryź

Gryzienie i żucie jest niezwykle ważne! Wykonujemy tę czynność, nawet się nad nią nie zastanawiając. A tymczasem jest to już pierwszy etap trawienia. Im dokładniej rozgryziemy pokarm tym łatwiej będzie się on trawił, a składniki odżywcze będą łatwiej wchłaniane.

Jeśli cierpisz na problemy z nietolerancjami pokarmowymi lub innymi dolegliwościami trawiennymi – miksuj co tylko się da, żeby do przewodu pokarmowego trafiało już rozdrobnione. Możesz np. przygotować zupę krem z kaszą w wersji zmiksowanej, kaszę jaglaną miksować z owocami przed zjedzeniem, przygotowywać puddingi ze zmiksowanej komosy ryżowej lub chia z owocami. Generalnie im więcej „płynnych”, rozdrobnionych pokarmów tym lepiej. Tym bardziej odciążasz swój układ trawienny.

Jeśli nie masz jeszcze żadnych problemów trawiennych – wystarczy jak poprzestaniesz na dokładnym gryzieniu. Ale nie zapominaj o tym! Pozwoli Ci to uchronić się m.in. przed owymi nietolerancjami i alergiami pokarmowymi.

3. Jedząc skup się jedynie na jedzeniu

W trakcie jedzenia nie oglądaj telewizji, nie przeglądaj smartfona, nie gap się w monitor komputera! Pozwól swojemu mózgowi skupić się na tej jednej czynności – na jedzeniu. Traktuj posiłki jako ważną część w trakcie dnia, a nie dodatek do innych czynności takich jak spotkania towarzyskie czy oglądanie telewizji. Celebrując posiłek zjesz mniej, a czytanie i oglądanie TV sprzyja zaś przejadaniu się (potwierdzone naukowo).

4. Siedź wygodnie

Prawidłowa postawa przy jedzeniu jest bardzo ważna. Przede wszystkim nie jemy w biegu i na stojąco! Nie powinniśmy też jeść rozłożeni wygodnie na kanapie czy skuleni na fotelu. Nasz żołądek jest mocno unerwiony, więc nie garbmy się podczas jedzenia i nie uciskajmy tych wszystkich nerwów. Jedząc posiłki usiądźmy przy stole do tego przystosowanym, na krześle z oparciem. Utrzymujmy poprawną postawę dając żołądkowi jak największy komfort podczas wykonywania swojej pracy. Odwdzięczy się nam sprawnym i bezbolesnym trawieniem 😉

5. Nie pozwalaj na złe emocje

Nie wiem czy wiesz, ale złe emocje mocno przeszkadzają naszemu organizmowi w trawieniu. I mowa tu zarówno o wszelkiego rodzaju kłótniach podczas jedzenia, ale także np. o oglądaniu filmów czy wiadomości, w których widzimy tragedię i przemoc. Nasz organizm nie może spokojnie trawić, gdy do mózgu docierają tego typu negatywne emocje.

6. Używaj mniejszych talerza

Dzięki temu jedzenie będzie zajmowało większą jego część, a mózg otrzyma informację, że jest go więcej. Jeśli wybierzemy większą zastawę do mózgu dotrze informacja, że nie położyliśmy na niej wystarczającej ilości dania.

Niektórzy twierdzą też, że warto postawić na ciemne talerze – nie kojarzą się z jedzeniem i wyglądają mniej apetycznie niż biała zastawa 😉

 

Jak zdrowo jeść? Warto początkowo włożyć trochę wysiłku i przykładać wagę nie tylko do tego co jemy, ale także jak posiłki spożywamy. Na pierwszy rzut oka nie wszystko wydaje się takie proste, ale po pewnym czasie stanie się nawykiem i nie będzie dla Ciebie żadnym obciążeniem 😉 To jak, od czego zaczynasz? Ja obecnie jestem na etapie wprowadzania punktu 3 i ostro walczę z odstawieniem ekranu smartfona i komputera podczas posiłków 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *