Dieta rotacyjna – o co chodzi i dlaczego warto stosować ją przez całe życie?


Zdrowe odżywianie, Zdrowie / niedziela, Styczeń 21st, 2018

Przyznam szczerze, że nim zaczęła się walka o rozwiązanie moich problemów z przewodem pokarmowym, nie słyszałam o takiej diecie. Właściwie to wg mnie to nawet nie jest dieta, a bardziej filozofia odżywiania – nałożenie takiego niby-filtra na codzienne odżywianie. Bez względu na to czy przestrzegasz jakiejś konkretnej diety, czy po po prostu zdrowo się odżywiasz, czy nawet – jeśli jesz wszystko na co masz ochotę. A więc… dieta rotacyjna – o co chodzi i dlaczego warto stosować ją przez całe życie?

Dieta rotacyjna – o co chodzi?

Dieta rotacyjna polega na odpowiednim rotowaniu produktów, które pożywamy. Czyli nie skupiamy się na tym co jemy, ale kiedy (a właściwie jak często). Nie jest to dieta, która prowadzi do spadku wagi lub wyleczenia jakichś chorób. Chroni natomiast nasz organizm przed nadmiernym obciążeniem układu immunologicznego.

Codzienne spożywanie tego samego produktu obciąża nasz układ odpornościowy i może powodować alergie pokarmowe. Czyli… jedzenie nawet najbardziej zdrowego i naturalnego produktu codziennie lub prawie codziennie może spowodować, że nabawimy się alergii na ten produkt. Nie chodzi tu oczywiście o alergię typu wysypka, ale alergię pokarmową, którą dużo trudniej wykryć. A wyleczyć można jedynie przez całkowite odstawienie tego produktu na czas od 3 do 9 miesięcy – w zależności od tego jaka część białych krwinek zostaje uszkodzona w reakcji z produktem.

Dieta rotacyjna stosowana jest najczęściej właśnie przy leczeniu alergii pokarmowych. Ale polecana jest tak naprawdę wszystkim, którzy chcą dbać o swój organizm i zapobiegać nietolerancjom 🙂 Niektórzy stosują tę dietę po to, żeby nietolerancje zdiagnozować, ale moim zdaniem lepiej znaleźć dobry test.

O co dokładnie chodzi? Tutaj mamy kilka szkół… Poniżej zasady wg opinii różnych specjalistów.

Dieta rotacyjna – rodzaje:

  • Te same produkty w przypadku mięsa, ryb, zbóż i strączków, powinniśmy spożywać co 4-5 dni. Te same warzywa i owoce powinny być zaś spożywane nie częściej niż co drugi dzień. Czyli jeśli w poniedziałek jemy łososia to kolejny raz powinniśmy zjeść go dopiero w czwartek. W trakcie dnia możemy zjeść natomiast kilkukrotnie ten sam produkt.
  • J.w. tyle, że dany produkt spożywamy raz na 4-7 dni.
  • Produkty z tej samej klasy/rodziny spożywamy co 4 dni. W trakcie dnia można jeść kilkukrotnie zarówno ten sam produkt, jak i inny produkt z tej samej rodziny. Wyjątkiem jest ciężki stan alergiczny – wtedy specjaliści radzą to wykluczać. Tutaj znajdziecie tabelę z klasami produktów. Ta wersja jest dość problematyczna, bo jak zobaczycie w tabeli, czasem w jednej rodzinie jest wiele podobnych produktów. Wtedy ułożenie naprawdę dobrego jadłospisu staje się dużym wyzwaniem.

Stosowanie przerw pomiędzy jedzeniem tego samego produktu (lub produktów z tej samej grupy) pozwala dać organizmowi trochę wytchnienia i odpocząć od niego. Dzięki temu właśnie nie obciąża się zbytnio układu immunologicznego, któremu w dobrej kondycji łatwiej spełniać swoje podstawowe funkcje.

Oczywiście, jeśli masz problem lub podejrzenie nietolerancji – diety powinieneś przestrzegać pod okiem specjalistów. Zazwyczaj dietetyk dostosowuje ją bowiem do indywidualnych potrzeb organizmu. Warto wtedy nosić ze sobą przygotowany jadłospis albo przynajmniej tabele z rodzinami produktów. Oczywiście, gdy stosujesz dietę rotacyjną w celach „leczniczych” konieczne jest bardzo sumienne podejście do tematu. Nie obejdzie się wtedy bez spisywania spożywanych produktów i noszenia przy sobie odpowiednich notatek (jadłospis z poprzednich dni, tabela z rodzinami).

Jeśli chcesz po prostu być dobrym dla swoich wnętrzności ? (odwdzięczą Ci się!) i działać prewencyjnie – możesz podejść do tematu samodzielnie i nie musisz wprowadzać aż takich restrykcji jak osoby chore 🙂

Ja stosuję dietę rotacyjną od kwietnia zeszłego roku. U mnie jak wiecie (a jak nie wiecie to zapraszam tu :)) szło to w parze z dietą eliminacyjną (rezygnacja z większości produktów, które były dostawą mojej dotychczasowej diety). Więc wyzwanie było dużo większe 😀 W porozumieniu z moją dietetyk dla zbóż i strączków stosowałam raczej rotację dwudniową, a nie czterodniową. O ile część eliminacyjna ulega „rozluźnieniu” (powoli wprowadzam kolejne produkty), o tyle rotację chcę utrzymać już na stałe 🙂 Wbrew pozorom idzie się przyzwyczaić i jeśli nie musisz eliminować setki produktów to nie jest to nawet bardzo problematyczne 🙂

 

4 Replies to “Dieta rotacyjna – o co chodzi i dlaczego warto stosować ją przez całe życie?”

  1. Hej,
    Mam pytanie odnośnie rotacji warzyw i owoców. Czy jednego dnia muszę spożywać tylko jeden rodzaj warzyw np. psiankowate? Czy mogę np pomidora z psiankowatych i coś do niego z np dyniowatych?

  2. Witaj, są różne szkoły. W przypadku trzeciej, o której piszę to jesz przez cały dzień wszystkie psiankowate jakie chcesz, a potem przez kolejne trzy dni żadnego. Jeśli zjesz i psiankowate i dyniowate jednego dnia to co zjesz przez kolejne trzy :)?
    Ja osobiście (w konsultacjach z dietetykiem prowadzącym) staram się nie jeść dwa dni pod rząd tego samego warzywa/owocu. Rotacja całymi rodzinami produktów byłaby dla mnie nie do ogarnięcia 🙂 Wszystko zależy od stanu organizmu. Jeśli stosujemy rotację profilaktycznie i… na stałe – wg mnie wystarczy produktami.

    1. Dziękuję za pomoc. Masz rację, nie starczyłoby mi rodzin, żeby jeść po dwie 🙂 Chociaż w owocach np. kiwi, ananas i winogrona to różne rodziny więc chyba jest trochę więcej możliwości. Skoro Ty jesz co dwa dni to pewnie wielu nie możesz jeść. Ja mam taki problem z zastępnikami nabiału, bo nie mogę mleka zwierzęcego ani jajek, a z mlek roślinnych tylko sojowe i kokosowe.
      Życzę powodzenia i diecie i zdrowia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *