Na co zwracać uwagę, gdy zaczynasz ćwiczyć pole dance?


Pole Dance / sobota, Grudzień 30th, 2017

Jak w każdym sporcie tak i w pole dance podstawy są bardzo ważne. Okres, gdy zaczynasz może bowiem zaważyć o tym czy będziesz kontynuować tę przygodę czy nie 🙂 Poza tym, odpowiedni start przygotuje Cię do osiągania szybszych i bardziej efektownych rezultatów, a także zmniejszy prawdopodobieństwo kontuzji. Zatem… Na co zwracać uwagę, gdy zaczynasz ćwiczyć pole dance? Kilka punktów poniżej 🙂

1. Wzmacnianie ciała

Częściowo powinien zadbać o to instruktor na zajęciach, ale warto popracować nad tym także poza właściwymi treningami. Na początku skup się na rękach i ramionach, chociaż brzuch także się przyda. Możesz to robić nawet w domu. W tym celu proponuję przede wszystkim:

  • pompki (pamiętaj, żeby wykonywać je poprawnie – zwróć uwagę na rozstaw rąk oraz ułożenie ciała; brzuch powinien być spięty, a biodra tworzyć linię prostą z tułowiem; najlepiej zerknij na jakieś wideo, np. to)
  • podciąganie na drążku (podciągaj się na drążku trzymając go zarówno podchwytem, jak i nachwytem)
  • ćwiczenia w podporze
  • różnego rodzaju brzuszki (nie zapominaj o mięśniach skośnych!)

2. Point

Zdecydowanie polecam zwracać uwagę na ułożenie stóp już od pierwszych zajęć. Jeśli ćwiczysz lub ćwiczyłaś kiedyś taniec to najprawdopodobniej ładne „obciąganie” palców będzie dla Ciebie naturalne. Ale wszyscy inni powinni mocno się nad tym skupiać. Wg mnie już od pierwszych zajęć, żeby jak najszybciej wyrobić nawyk. Jestem zdecydowanym przeciwnikiem szkoły „najpierw technika i siła, a później postawa”. Jeśli nauczysz się figur i kroków robionych na flexie to uwierz… bardzo ciężko będzie potem zmusić ciało do zmiany nawyków.

Niestety instruktorzy są różni – jedni pilnują stóp nawet w grupie początkującej, inni niestety nie. Dlatego proponuję zwracać na to uwagę samemu 🙂

3. Prawidłowe chodzenie

Wokół rury chodzimy lekko i z gracją! Żeby osiągnąć taki efekt robimy to na palcach, a stopy stawiamy delikatnie do zewnątrz. Jeśli nasz ruch wymaga złączenia nóg wykonujemy to dokładnie, poprzez ułożenie pięt tak, żeby się stykały. Chodząc wokół rury staramy się robić to dość blisko niej (stopami), żeby ciało nie było idealnie prostopadłe do ziemi, a odchylało się delikatnie do zewnątrz (odsuwamy biodra od rury). Możecie zobaczyć jak się to robi np. tutaj (od 2 minuty). To jak poruszamy się wokół rurki pomiędzy wykonywanymi figurami ma bardzo duży wpływ na warstwę wizualną tego co potrafimy. Bez względu na to czy są to ruchy taneczne czy figury.

4. Regularność

Ważna szczególnie na początku, gdy dopiero zaczynasz ćwiczyć pole dance. Po pierwsze – szybciej robisz postępy, a to jak dobrze Ci idzie ma kolosalny wpływ na Twoją motywację. Po drugie – wyrabiasz nawyki. I mam tu na myśli nie tylko nawyk chodzenia na zajęcia 1-2 razy w tygodniu, ale także nawyki, które wyrabiasz w swoim ciele. Dzięki regularności mięśnie szybciej przyzwyczajają się do poszczególnych (nieraz bardzo ciężkich!) ruchów, które każesz im wykonywać. Poza tym, regularne wizyty na treningach pozwolą Ci także szybciej zobaczyć jak pole dance działa na sylwetkę 🙂

5. Nazewnictwo

Warto przyswoić sobie podstawowe nazwy figur, które ćwiczysz na zajęciach, chociaż to akurat nie jest konieczne 🙂 W kwestii nazewnictwa skup się jednak na nazwie chwytów i pozycji przy rurce – możesz poszperać w internecie, ale przede wszystkim zwracaj uwagę na to co mówi instruktor. Chodzi np. o to, że w pole dance nie zaczynamy kroku od nogi lewej czy prawej tylko od zewnętrznej lub wewnętrznej. Albo o to, że rurę można chwycić zarówno w basic grip, reverse grip czy cap grip 🙂 A to ma znaczenie!

6. Stretching

Wiem, wiem… szczególnie na początku słyszy się: „to strasznie boli”, „nie dzisiaj, dzisiaj mocno ciągnie”, „nie dam rady więcej, rozerwę się”. Niestety, stretching boli, a u większości osób na efekty trzeba trochę poczekać. Ale uwierzcie, że warto 🙂 I nie mówię tu tylko o szpagatach, ale duże zakresy przydadzą się też w plecach i obręczy barkowej. Jest szereg figur, które przy dobrym rozciągnięciu wyglądają nieziemsko! Postaraj się więc zacisnąć zęby, a po jakimś czasie ciało przyzwyczai się trochę do tego specyficznego bólu.

Na zajęciach pole dance, które trwają ok. 60 min nigdy nie ma wystarczająco czasu na dobrą sesję stretchingową, ale zajęć typowo rozciągających jest cała masa – zarówno w szkołach tańca, jak i na siłowni. Możesz to także robić samodzielnie w domu, ale, szczególnie na początku, należy ćwiczyć bardzo ostrożnie. Najlepiej jako uzupełnienie zajęć z trenerem.

na co zwracać uwagę, gdy zaczynasz ćwiczyć pole dance?

7. Spin

Mowa o rozkręconej rurce 🙂 Nie bój się jej, nawet na początku Twojej przygody z pole dance. Wg mnie już grupy podstawowe powinny regularnie rozkręcać rurkę i przyzwyczajać się do drążka w takiej formie. Bo to nie lada wyczyn. Na rozkręconej rurce dopiero poczujesz co to siła odśrodkowa 🙂 Poza tym figury wykonuje się na trochę inaczej no i… błędnik szaleje. W związku z tym na początku wiele osób odczuwa mdłości, bóle brzucha i głowy. Im szybciej się do tego przyzwyczaisz – tym lepiej. I lepiej uczyć się na prostych ruchach i figurach niż na tych zaawansowanych 🙂

Wiem co mówię, bo jestem idealnym przykładem złego zarządzenia tą sytuacją 😀 Na pewno będzie jeszcze o tym osobny post 🙂

8. Ładny strój

Sala do pole dance zawsze wyposażona jest w wielkie lustra, żebyśmy mogły na siebie cały czas patrzeć. Bez względu na to w jakim rozmiarze jesteś i jak się czujesz w swoim ciele staraj się na zajęciach wyglądać ładnie 🙂 Nie dla innych, DLA SIEBIE! Ćwiczenie będzie przyjemniejsze, a motywacja większa.

Ładnie, czyli…? Tego już Ci nie powiem, bo każda z nas jest inna. Moim zdaniem największą rolę gra… krój szortów. Dzięki dobrze skrojonym szortom (pod Twoją sylwetkę) można mieć duży wpływ na to jak wygląda nasza pupa, nasze nogi i… brzuch. Szukajcie więc takich, w których wyglądacie bombowo ?

9. Odpowiednie podejście

Wspominałam już kiedyś, że pole dance jest trudny ?? No właśnie – jest! Dlatego nie przejmuj się jeśli od razu wszystko Ci nie wychodzi. Potrzeba czasu nie tylko na opanowanie techniki, ale także wzmocnienie ciała i zwiększenie zakresów. Dlatego… nastaw się dobrze! Nie patrz na zajęcia jak na rywalizację czy szybkie osiąganie celów, ale jak na zabawę – szczególnie na początku 🙂 Nie przejmuj się czy jesteś lepsza czy gorsza niż inni na zajęciach – po co Ci to :)? Nie przejmuj się, że na początku figury w Twoim wykonaniu nie wyglądają tak jak w wykonaniu instruktora, to naturalne 🙂 Przede wszystkim świetnie się baw!

na co zwracać uwagę, gdy zaczynasz ćwiczyć pole dance?

10. Dobry instruktor

To w dużej mierze instruktor decyduje o tym czy zajęcia Ci się podobają, czy nie. A w efekcie czy nie zrezygnujesz. Instruktor dba też o Twoje bezpieczeństwo poprzez dobrze przygotowany plan treningowy. Oczywiście jest kilka podstawowych wyznaczników czy jest on dobry czy wręcz przeciwnie (może kiedyś napiszę o tym cały post), ale… często to także kwestia indywidualna. Musisz lubić jego styl pracy i… po prostu złapać chemię 🙂 Ważne, żeby był także dla Ciebie autorytetem, dlatego zanim zdecydujesz się na kurs możesz zrobić research. Ale uwaga – dobry instruktor nie zawsze musi mieć szereg trofeów z zawodów czy wieloletnie doświadczenie. Najważniejsze, żeby umiał skutecznie i bezpiecznie uczyć 🙂

Tak więc… miej tę listę z tyłu głowy – już wiesz na co zwracać uwagę, gdy zaczynasz ćwiczyć pole dance. Trzymam za Ciebie mocno kciuki ?

Jeśli natomiast jeszcze nie zdecydowałaś czy chcesz rozpocząć przygodę z pole dance to koniecznie przeczytaj także dlaczego warto trenować pole dance – pisałam kiedyś o tym. A jeśli coś jeszcze Cię nurtuje – napisz w komentarzu lub wiadomości 🙂

18 Replies to “Na co zwracać uwagę, gdy zaczynasz ćwiczyć pole dance?”

  1. Chodziłam na zajęcia z Pole dance , byłam na 15 zajęciach , ale zawroty głowy były tak silne , aż do wymiotów. Bardzo bym chciała kontynuować ale choroba lokomocyjna jest zbyt duża , co zrobić aby się poprawiło ?

    1. A chodziłaś na spin czy na zajęciach była rura statyczna? Bo jeśli spin to zrezygnuj jeśli masz aż taki problem i ćwicz na statyku. A po jakimś czasie spróbujesz znów.
      Możesz też wziąć Aviomarin lub inny lek, który bierzesz w podróży ? Większości pomaga.
      Generalnie do spinów trzeba się po prostu przyzwyczaić, ale 15 zajęć to dość dużo na to. Czy nie jest nawet trochę lepiej?

  2. Według mnie na początek dobra instruktorka to już połowa jakiegoś sukcesu! Ja mam super Pole Dance Center w Opolu, wcześniej ćwiczyłam w innym studio ale miałam wrażenie, że jest to jakieś niekompletne. Teraz uczę się całkiem nowych rzeczy i jest mega znakomicie!

  3. Siema, korzystał ktoś z usług tej strony http://tonerpoint.pl? Chciałbym dokupić dosyć sporą ilość tonerów do drukarek jako, że moja działalnośc polega głównie na przechowywaniu dokumentacji (biuro księgowe). korzystał ktoś z ich usług?

  4. This design is wicked! You certainly know how
    to keep a reader entertained. Between your wit
    and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Great
    job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.
    Too cool!

  5. Hi! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?

    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no back
    up. Do you have any methods to protect against hackers?

  6. I’m really enjoying the theme/design of your blog. Do you ever run into any browser compatibility issues?
    A few of my blog readers have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Opera.
    Do you have any solutions to help fix this problem?

  7. Unquestionably believe that which you stated. Your favorite reason appeared to
    be on the web the easiest thing to be aware of. I say to
    you, I definitely get irked while people think about worries
    that they plainly do not know about. You managed to
    hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect ,
    people can take a signal. Will likely be back to get more.
    Thanks

  8. Woah! I’m really digging the template/theme of this site.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s difficult to get that
    „perfect balance” between user friendliness and appearance.
    I must say you’ve done a very good job with this. In addition,
    the blog loads very quick for me on Firefox.
    Outstanding Blog!

  9. It’s appropriate time to make a few plans for
    the long run and it is time to be happy. I have learn this submit and
    if I may I wish to counsel you few attention-grabbing issues or
    advice. Perhaps you could write subsequent articles relating to this article.
    I wish to learn more things about it!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *